CIMON en av initiativtagarna till unik hemvändarkampanj
Karlshamn behöver ökad tillväxt och då krävs fler invånare. Nu går CIMON, Karlshamns kommun, Netport Science Park, Länsförsäkringar och Consid samman för att locka tillbaka utflyttade Karlshamnsbor med kampanjen ”Karlshamn frågar chans”. Får Karlshamn chans på dig?
Vem är avsändaren?
Karlshamn frågar chans är ett samarbete mellan Karlshamns kommun, NetPort Science Park, Länsförsäkringar Blekinge, Consid och CIMON.
Varför görs kampanjen?
Karlshamn är i behov av fler invånare för att skapa tillväxt. Samtidigt brottas många verksamheter inom både offentlig sektor och näringsliv med att hitta rätt kompetens. Kampanjen är ett verktyg för att attrahera nya invånare och talanger genom att erbjuda möjligheter för att leva, arbeta och bo i Karlshamn.
Hur genomförs kampanjen?
Kampanjen går ut på att uppvakta möjliga hemvändare genom tips från allmänheten som vill få hem sina familjemedlemmar, vänner och bekanta. Man kan även anmäla sig själv om man är utflyttad och nyfiken på vad barndomsstaden har att erbjuda.
Varje tipsad person får ett skräddarsytt paket baserat på bland annat arbets- och familjesituation, boendeform och intressen. Till sommaren 2019 bjuds det in till en tillställning under Östersjöfestivalen där personerna får träffa potentiella arbetsgivare, gå på husvisning, träffa kultur/sport/fritidsklubbar, o.s.v. Det kommer även erbjudas unika upplevelser runt om i kommunen.
Hur länge pågår kampanjen?
Kampanjen startas under hösten 2018 och håller på t.o.m. 2020.
Mer information:
Karlshamn frågar chans hemsida
Karlshamn frågar chans på Facebook
Pressmeddelande Netport Science Park